birdies

Friday, March 1, 2013

saya melihat..mendengar..menasihati...

saya berkongsi rasa...
saya berkongsi cerita..
walaupun saya tak pernah alami, tak pernah lalui sendiri
apa salahnya???
saya menasihati seolah2 saya alami sendiri situasi itu..
apa salahnya??
bagi saya awak tak perlu alami sendiri semua cerita itu...
kadang2 ilmu bkn hanya dtg dari buku, pengalaman saja..
tapi dari apa yg awak pandang, dari apa yg awak lihat...
bagaimana awak mentafsirkan sesuatu??
itu tugas awak, gunakan akal dan hati..
sbb kdang2 kalau hanya guna mata, awak mungkin silap melihat,
mungkin seterusnya awak silap mentafsir,..
tapi bila wak guna akal dan hati.. insyaAllah..
awak akan melihat sesuatu dengan sebenar2nya.
seterusnya...bila mata hati berjaya mentafsir, moga dengannya//
awak bole jadi pendengar, awak bole jadi penasihat yg baik...
saya tidak warak, saya tidak sempurna..
tapi saya sedang belajar utk semua itu.
saya nasihat, saya ikhlaskan hati..
saya sayang, sbb tu saya nasihat.
sbb utk menjadi penasihat, awak perlu menjadi pendengar yg baik...
sambil mendengar, ambil pengajaran..
sambil menasihat, buat peringatan utk diri sendiri..

~salam Jumaat~
doa saya: "sayang semua sahabat. Moga Allah pelihara hati kita. kukuhkan iman kita, moga sama2 menjadi muslim yg sebenar2nya, moga2 akhirnya Jannah menanti kita pada hari itu. aamiin.
~ moga Allah pelihara hati bakal Imam saya, moga kami sudah bersedia saat bertemu nanti. insyaAllah."

No comments:

Post a Comment